Information A-Ö

Gör din flyttanmälan på www.adressandring.se eller ring kundtjänst på telefon 020-97 98 99. Det fyrsiffriga lägenhetsnumret du skall ange hittar du på ditt hyreskontrakt.

Det är inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet utan ett godkännande från vår sida. Ta i god tid kontakt med oss om du funderar på att hyra ut i andra hand. Vi hjälper dig med vad du ska tänka på. Det är du som förstahandshyresgäst som har det fulla ansvaret över lägenheten. Otillåten uthyrning kan leda till vräkning.

Soprummen och sopnedkasten är endast till för hushållssopor. Vi vill uppmärksamma er på att sortera ert hushållsavfall. Du är själv ansvarig och har en skyldighet att sortera och frakta bort avfall som glas, metall, plast, kartong, tidningar samt grovsopor. Naturligtvis ska även farligt avfall som batterier, målarfärg, elavfall etc. sorteras. Det gäller alla, oavsett om man bor i villa, bostadsrätt eller flerbostadshus.

Besiktning av lägenheten sker på tillträdesdagen. Inflyttande hyresgäst, avflyttande hyresgäst samt en besiktningsman från Rapp Fastigheter träffas i lägenheten. Lägenheten ska då vara tom och flyttstädad. Avflyttande hyresgäst återlämnar de nycklar som kvitterats ut. Inflyttande hyresgäst kvitterar ut sina nycklar. Vid besiktningen bestäms det, efter ett regelverk, om det är något som ska renoveras i lägenheten.

Vi har brandvarnare i alla våra lägenheter. Du är själv ansvarig för kontroll av batteriet och byte av detta. Skulle din lägenhet sakna brandvarnare var vänlig kontakta oss snarast på telefon 0500-44 54 50.

Det är ditt ansvar att teckna abonnemang för hushållsel. Gör din anmälan till Skövde Elnät, kundtjänst 0500-49 36 60. Väljer du annan elleverantör måste du ändå göra en anmälan till Skövde Elnät, som står för det fasta elnätet. Mer information på www.skovde.se/elnat

Våra element är försedda med en termostat som känner av inomhustemperaturen. Om elementen är kalla kan det betyda att temperaturen redan är 20 grader i din lägenhet. Tänk på att inte placera möbler eller gardiner framför elementen. Då känner termostaten bara av temperaturen närmast elementen även om övriga lägenheten är kallare.

Prata alltid med oss innan du installerar ett extralås. Ring kontoret på telefon 0500-44 54 50 och be att få prata med fastighetsansvarig för den fastighet du bor i.

Felanmälan gör du enklast via hemsidan eller ring direkt till vår felanmälan på telefon 0500-48 36 50, vardagar mellan kl. 10.00-12.00. Behöver du akut hjälp ring kontoret på telefon 0500-44 54 50. Vi akuta fall utanför kontorstid ring vårt journummer på telefon 010-222 22 60.

Tänk på att inte förvara värdesaker i ditt förråd. I källargångar och vindsgångar får ingen förvaring ske. All förvaring ska ske i respektive förråd. Cyklar, barnvagnar, rullatorer och dylikt får inte förvaras i trapphuset. Dessa kan hindra städning, sjuktransporter och försvåra vid eventuell utrymning.

Önskar du hyra garage tar du kontakt med oss på telefon 0500-44 54 50, eller via mail info@rappfastigheter.se  Ibland är det kö till våra garage- och parkeringsplatser, men hör av dig så skriver vi upp dig på intresseanmälan.

Sommar är lika med grilltider. Det är dock inte tillåtet att grilla på balkongen. Många av våra fastigheter har tillhörande gårdar där det oftast går bra att grilla. Tänk på brandrisken och säkerheten kring grillen. Du är själv ansvarig. Lämna aldrig en grill utan uppsikt.

Tänk på dina grannar! Behandla dem som du själv vill bli bemött. Höga skrik, hög musik och liknande kan vara störande. Blir du störd? Det bästa är att prata med den eller de som stör, de kanske inte ens är medvetna om att de stör dig. Om det inte hjälper bör du ta upp frågan med oss.

Vid akuta skador eller störningar i fastigheten utanför kontorstid ring störningsjouren på telefon 010-222 22 60. Den som stör debiteras utryckningen.

Att du har en hemförsäkring är ett krav från vår sida. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Översvämning, brand och inbrott kan drabba alla – var rätt försäkrad!

Det är roligt med husdjur, men det är också ett ansvar. Tänk på att inte störa omgivningen. Husdjur ska vara kopplade utomhus.

Hyran betalar du i förskott. Senast sista vardagen i månaden ska hyran för nästkommande månad vara betald. Anmäl dig gärna till autogiro, så vet du säkert att hyran betalas i rätt tid varje månad. Hyresavierna skickas ut kvartalsvis. Kan du inte betala hyran i tid är det viktigt att du omgående ringer till oss på telefon 0500-44 54 61. Betalar du inte din hyra i tid medför detta en merkostnad för dig. Obetald hyra kan leda till vräkning.

Hyresavierna skickas ut kvartalsvis. Vid borttappad hyresavi ber vi dig ringa kontoret på telefon 0500-44 54 61.

 

Plockar du bort innerdörrarna i din lägenhet, måste du själv förvara dem. Tänk på att förvara dem varsamt så att de inte blir skadade.

Prata alltid med oss om du funderar på att installera diskmaskin, tvättmaskin etc. Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt gjort eller om du använt dig av fel material.

Vid akuta skador eller störningar i fastigheten utanför kontorstid ringer du vårt journummer på telefon 010-222 22 60.

Kontoret är öppet vardagar kl. 08.00-16.00, dag före röd dag stänger vi kl. 13.00. Telefon 0500-44 54 50, mail info@rappfastigheter.se

Felanmälan görs enklast via hemsidan under ”Felanmälan”. Det går också bra att ringa felanmälan på telefon 0500-48 36 50, telefontid mellan kl. 10.00-12.00.

Prata alltid med oss innan du börjar renovera i din lägenhet. Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt gjort eller om du använt dig av fel material.

Önskar du göra en ändring i namnet på dörren och i trapphuset? Maila oss på info@rappfastigheter.se  Det går också bra att ringa oss på telefon 0500-44 54 50.

På tillträdesdagen kvitterar du ut dina nya lägenhetsnycklar. Detta görs i lägenheten vid besiktningen.

Önskar du göra fler nycklar vänligen kontakta kontoret på telefon 0500- 44 54 50.

 

I de flesta av våra fastigheter har vi portkod. Denna kod går att använda mellan 06.00-22.00. Av säkerhetsskäl är dörren låst övrig tid och du använder då din nyckel istället. Tänk på att förvara koden på ett säkert ställe, samt att inte dela ut den till obehöriga.

Genom porttelefonen kan du prata med besökare via din hemtelefon eller mobiltelefon. När ett samtal kommer från porten ringer din telefon. En signal hörs som talar om att det är från porten. Du bestämmer sedan om du vill öppna, genom att trycka 5. Vill du inte öppna lägger du på luren.

Ditt kortnummer finns anslaget på namntavlan bredvid porttelefonen i porten. Besökaren trycker först på knappen B på porttelefonen följt av antingen ditt kortnummer eller ditt telefonnummer. Ditt telefonnummer visas inte i porten, utan endast det kortnummer som är kopplat till din telefon. För att förhindra busringningar är systemet programmerat så att det inte går att ringa nattetid.

I följande fastigheter har vi inte porttelefon: Sigyn 2, Balder 1  samt Poppeln 7.

Ta kontakt med oss om du vill koppla ditt nummer till porttelefonen. Ring oss på telefon 0500-44 54 50 eller maila på info@rappfastigheter.se

 

 

 

Prata alltid med oss innan du börjar renovera i din lägenhet. Det gäller även installation av diskmaskin, tvättmaskin etc. Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt gjort eller om du använt dig av fel material.

Det är av säkerhetsskäl inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen.

Du får röka i din lägenhet, men samtidigt är du skyldig att vårda den. Försök begränsa den negativa effekt röken kan ha på till exempel tapeter och målning, genom att endast röka i ett rum. Tänk på att vädra ofta och rengör regelbudet ytskiktet på väggar och liknande. Vid oaktsamt slitage i din lägenhet kan du bli skyldig till sanering.

Soprummen och sopnedkasten är endast till för hushållssopor. Vi vill uppmärksamma er på att sortera ert hushållsavfall. Du är själv ansvarig och har en skyldighet att sortera och frakta bort avfall som glas, metall, plast, kartong, tidningar samt grovsopor.

I ett flerfamiljshus måste du acceptera ljus och andra störningar som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar behöver du inte tåla. Det bästa är att prata med den eller de det berör, de kanske inte ens är medvetna om att de stör dig. Om det inte hjälper bör du ta upp frågan med oss.

Vid akuta skador eller störningar i fastigheten efter kontorstid ring störningsjouren på telefon 010-222 22 60. Den som stör debiteras utryckningsavgiften.

Tillträde till lägenheten får du första vardagen i den månad hyresavtalet börjar gälla. Skulle den förste infalla på en helg eller röd dag får du alltså tillträde nästkommande vardag. För mer information läs under Flytta in/ut

Comhem baspaket ingår, SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6, AXESS TV och Tv ComHem. Vill du utöka utbudet vänligen kontakta Comhem på www.comhem.se I våra lägenheter finns uttag för tv, telefon och bredband (med undantag för några få lägenheter).

Tänk på att alltid boka din tvättid. Det är endast den som har tvättid som har tillgång till tvättstugan. Efter avslutad tid ska maskiner och golv rengöras ordentligt. Kom ihåg att enligt hyreskontraktet är hyresgästen skyldig att beakta vad som krävs för att bevara standard, ordning och gott skick inom fastigheten.

Om du låser dig ute under kontorstid och behöver hjälp ringer du kontoret på telefon 0500-44 54 50. Låser du dig ute efter kontorstid och behöver ta hjälp av jouren ringer du 010-222 22 60. Du måste kunna uppvisa legitimation för att de ska öppna. Vid upprepade öppningar kan vi komma att ta ut en avgift. Öppning efter kontorstid får du alltid bekosta själv.